Voordelen van VoIP bellen

Voordelen Zakelijk VoIPWat zijn de voordelen van zakelijk VoIP? Bellen via internet is goedkoper dan bellen via traditionele telefonie zoals ISDN. Gemiddeld 25% maar soms kunt u met VoIP tot 70% besparen op uw telefoonkosten (berekent op basis van de tarieven van VoIP.nl). De kwaliteit van het signaal is ook beter bij Voice Over IP. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in HD te bellen (hoge geluidskwaliteit).

Meer dingen mogelijk met VoIP

Een ander groot voordeel van bellen via internet is dat er meer dingen mogelijk zijn dan met bellen op de traditionele manier (via ISDN of analoog). Zo kan je overal waar je internet hebt bellen zoals op de zaak (thuiswerken). De thuismedewerker belt dan uit met het zakelijke telefoonnummer en kan inkomende telefoontjes ontvangen. Bij VoIP aansluitingen worden vaak ook functionaliteiten van een professionele telefooncentrale aangeboden zoals voicemail of doorschakelingen. Meestal gebeurd dit via Hosted VoIP (ook wel Hosted PBX of telefonie in de cloud genoemd).

Kantooromgevingen met VoIP kunnen volstaan met minder bekabeling omdat de computer en de VoIP telefoon op een poort aangesloten kunnen worden. Een groot voordeel bij telefonie in de cloud. Het telefoontoestel functioneert dan als een mini-switch: je stopt de netwerkkabel die nu in de computer zit in de telefoon en vanaf de telefoon sluit je een kabel aan naar je computer.

Het aantal gesprekken dat tegelijkertijd plaats kan vinden met zakelijk VoIP over één netwerkverbinding is nagenoeg onbeperkt. Dit in tegenstelling tot een analoge verbinding waarbij u in gesprek bent als u aan het bellen bent (of bij ISDN-2 bij twee gelijktijdige gesprekken). Slechts de snelheid (bandbreedte) van de verbinding en het abonnement bij uw VoIP provider beperkt het aantal gesprekken dat u tegelijkertijd kunt voeren.

Niet kunnen bellen bij een internetstoring?

Als er geen internet is kan er ook niet gebeld worden via VoIP. Maar gelukkig is het voordeel bij Voice Over IP dat je bepaalde zaken kan automatiseren. Zo kan de Hosted PBX detecteren dat een telefoontoestel geen internetverbinding meer heeft. Op dat moment kunnen binnenkomende gesprekken doorgezet worden naar een mobiele telefoon. Zo is het bedrijf toch nog bereikbaar voor haar klanten bij een internetstoring.