Wie aan een telefooncentrale denkt heeft vaak de gedachte van een grote witte kast waar verschillende netwerksnoeren naartoe lopen. Meestal hangt deze in een serverruimte. Soms is deze apparatuur ergens verstopt in een meterkast en staan er allemaal spullen voor. Geen gekke gedachte maar het is tegenwoordig niet meer zichtbaar. Een VoIP telefooncentrale zit namelijk in de Cloud. Op een server in een datacenter om het beter te omschrijven. Doordat een datacenter 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar is via het internet is een centrale op deze manier ook altijd bereikbaar. Dat heeft grote voordelen. Maar ook nadelen als u of uw provider de beveiliging niet goed in orde heeft.
Online Telefooncentrale: 24 uur per dag bereikbaar en extra veilig
Je telefonie in de Cloud. Voor de een de normaalste zaak van de wereld, voor de ander een beangstigde gedachte. Want wegen de voordelen op tegen de nadelen? 24 uur per dag bereikbaar zijn is handig maar hoe veilig is het? Als uw telefoons via internet verbinding moeten maken met de VoIP centrale dan kunnen hackers dat toch ook? Ja dat klopt. Maar daar kunt u zich tegen wapenen. Het is bij veel providers mogelijk om een IP-filtering toe te passen. In dit filter staat dan het IP-adres van uw internetverbinding. Alleen als een toestel zich via uw internetverbinding wil aanmelden krijgt hij toegang. Maar soms geeft dit ook nadelen. Want stel dat u ook met uw mobiele telefoon verbinding wilt maken? Met een app op uw GSM. In dit geval kan een IP-filter lastig zijn. In een dergelijk geval wordt dan een streng policy gehanteerd. Een toestel moet gelijk het juiste wachtwoord invoeren. Wordt bij het instellen een verkeerd wachtwoord ingevoerd dan wordt het IP-adres geblokkeerd. Op deze manier worden hackers beter buiten de deur gehouden.
Maar stel dat een hacker toch toegang krijgt tot de VoIP telefooncentrale? Dan is het belangrijk dat uw provider een strak bel limiet heeft. Nou ja belangrijk, het is noodzakelijk. Want als u niet zo’n limiet heeft dan kan de hacker op uw kosten gaan bellen. En reken maar dat dat niet voor paar tientjes gebeurd. Binnen paar minuten probeert de hacker zoveel mogelijk gesprekken op te zetten naar zoveel mogelijk dure bestemmingen. Bij een bel limiet worden uitgaande gesprekken geblokkeerd zodra een drempel wordt overschreden. Bij 75% krijgt u of uw provider een waarschuwing en bij 100% kunt u niet meer uitbellen. Hacks gebeuren meestal ’s nachts dus een dergelijk limiet is een fijne gedachte. Het systeem geeft de hackers gewoon geen kans meer om uit te bellen via uw telefoonrekening. U blijft overigens wel gewoon bereikbaar op uw telefoonnummer.
Er vanuit gaande dat de beveiliging goed op orde is heeft een VoIP telefooncentrale in de Cloud eigenlijk alleen maar voordelen. U hoeft geen apparatuur meer op de zaak te hebben. Dus geen onderhoud meer op apparatuur dat kapot kan gaan. Deze verantwoordelijkheid ligt nu bij de provider. Daarvoor moet u een vergoeding betalen maar dat weegt meestal niet op tegen de kosten om zelf dergelijk professioneel apparatuur in huis te hebben.
Thuis werken met een cloud telefooncentrale: Bellen met zakelijk telefoonnummer.
Heeft u weleens gedacht aan de bereikbaarheid van uw medewerkers als ze thuiswerken? Hoe mooi zou het zijn als een medewerker thuis kan bellen alsof hij of zij op de zaak is? Als uw medewerker een telefoontoestel thuis heeft staan en een stabiele internetverbinding kan er contact worden gemaakt met de VoIP telefooncentrale. Voor VoIP telefooncentrales maakt het niet uit waar een toestel is. Op deze manier werkt men op kantoor maar dan thuis. Doorverbinden naar collega’s is ook een fluitje van een cent. Het werkt net als vaste telefonie
Een telefoontoestel is in principe niet nodig. Veel mensen vinden dit wel de prettigste manier van bellen maar VoIP kan ook op een mobiele telefoon. Op de smartphone wordt dan een app geïnstalleerd, een zogenaamde softphone. Met deze app kan men bellen en gebeld worden alsof het een normaal GSM gesprek is. Het maakt niet van welk netwerk u gebruikt.
Het is ook mogelijk te bellen via een computer of laptop. En zelfs via een tablet. Het is belangrijk dat er dan een goede headset wordt aangesloten. Dit kan via draad of draadloos via bluetooth of DECT.
Wilt u bellen met uw eigen voip telefooncentrale? Wij bieden gepaste oplossingen!
Klik hier voor een vrijblijvende offerte voor een VoIP telefooncentrale.