Telefooncentrale in de Cloud

Alles zit tegenwoordig in de Cloud. Je e-mail, je tekstverwerkingsprogramma, je foto’s en zelfs je alarm. En je telefonie? Ja hoor, ook dat kan in de Cloud. En dat is nog heel erg handig ook. Telefonie wordt op deze manier heel erg flexibel.

Een telefooncentrale in de Cloud heeft meerdere voordelen. Een van de grote voordelen is bereikbaar zijn op verschillende locaties. Zo kan je bereikbaar zijn op een vast toestel op kantoor en op je thuiswerkplek. Je hoeft daar geen verschillende nummers voor te hebben en onderling bellen is gewoon gratis. Via internet maken de telefoontoestellen verbinding met de centrale. Die zorgt er vervolgens voor dat als iemand je telefoonnummer aanroept dat beide telefoons gaan rinkelen. Er zijn genoeg oplossingen te bedenken voor elk soort onderneming.

VoIP centrale in de cloud

Maar waar is die centrale dan als die niet op kantoor staat? Heel simpel, in een datacenter. In dit gebouw staan heel veel servers in een zogenaamd rack. Al deze servers zijn 24-uur per dag verbonden met internet en ze hebben alle dagen in de week stroom. Bij een stroomstoring zorgt een noodaggregaat ervoor dat ze blijven draaien zonder onderbreking. Een van die servers doet dienst als uw telefooncentrale in de cloud. Heeft u zelf een grote serverruimte en ruimte beschikbaar op een van uw servers dan zou u kunnen overwegen om uw eigen Cloud centrale te creƫren (on premise). Dit is gemakkelijker dan u denkt. Maar let wel, als u even geen internet of stroom heeft dan heeft u ook geen telefonie meer. Het is mogelijk om een backup in te stellen. Dus stel uw server heeft een storing. Dat kan een stroomstoring zijn maar ook een update die niet goed is gegaan. Op dat moment kan er een alternatieve route worden gekozen. Een mobiele telefoon van een van uw medewerkers of een telefoondienst. Zodra alles weer up-and-running is vervalt de backup en worden de telefoongesprekken weer afgeleverd op uw server.

Software voor een Telefooncentrale in de Cloud (PBX)

Om een telefooncentrale in de cloud mogelijk te maken is er software nodig. In de loop der jaren zijn er verschillende partijen geweest die intelligente software hebben geschreven om telefoongesprekken af te handelen. Een bekend platform in de wereld van telefonie, dat onder andere door KPN in gebruik is, heet Broadsoft. Deze softwarepartij is overgenomen door Cisco. Dit is geen software die u zelf kunt installeren op een server in een dataserver of bij u op de zaak. Daar is 3CX juist heel geschikt voor. 3CX levert een fraaie oplossing die op z’n zachts gezegd zeer compleet is. Voor bijna alle telefooncentrale software heeft u een licentie nodig. Waar bij Broadsoft voor verschillende functionaliteiten verschillende licenties zijn is er bij 3CX een licentie waar (bijna) alles in zit. Maar beide platformen zijn goed. Hoe weet u welk platform voor uw bedrijf geschikt is? Daar kunnen wij u bij helpen. Hulp nodig? Vraag dan gelijk vrijblijvend een offerte aan.

Met VoIP beter bereikbaar voor de buitenwereld

Veel mensen denken dat de andere partij ook VoIP moet hebben als je zelf via VoIP belt. Dat is helemaal geen gekke gedachte. Want als je belt via internet, hoe kom je dan bij een mobiele telefoon terecht? Hier hoeft u zich gelukkig geen zorgen over te maken. Dit regelt de VoIP provider voor u. Als u een nummer intoetst op uw toestel dan wordt er een verzoek verstuurd naar de provider. Daar kijkt hun software naar welke bestemming u wilt bereiken. Stel dat u belt naar 06-etc. Dan weet het systeem dat u wilt bellen naar een mobiele telefoon. En omdat u belt vanuit Nederland gaat het systeem op zoek naar een Nederlandse provider die dit 06-nummer onder beheer heeft. Want had u een buitenlands nummer willen bereiken dan had u er wel 00 voorgezet, dat weet het systeem ook. De software in de cloud weet door middel van een landelijke database dat het betreffende nummer onder beheer is bij Vodafone en levert daarom uw verzoek af bij deze telecomprovider. Zij wikkelen het gesprek verder af via hun gateway. Dit apparaat zorgt ervoor dat uw internetgesprek omgezet wordt naar het mobiele netwerk.

Offerte aanvragen voor uw nieuwe telefonie in de cloud?

Het maakt niet. Of u al weet welk systeem u wilt gebruiken, of nog zoekende bent, wij denken met u mee. Neem vandaag nog contact op of vraag direct een offerte aan.