VoIP, wat zijn de nadelen van zakelijk VoIP bellen?

Nadelen zakelijk VoIPVoIP heeft veel voordelen maar uiteraard zijn er ook nadelen. Met de traditionele analoge telefonie hoeft u slechts een lijntje naar binnen te laten leggen, een telefoon aan te sluiten en u kunt bellen. Zelfs als de stroom uitvalt kunt u vaak nog bellen met analoge telefonie. Bij ISDN heeft u in de meeste gevallen een telefooncentrale nodig. Bij zakelijk VoIP heeft u altijd een internetverbinding nodig om te kunnen bellen. Bij de meest gebruikte oplossing, Hosted VoIP, wordt via internet verbinding gemaakt met de telefooncentrale in de cloud. In andere gevallen wordt de internetverbinding gebruikt als vervanging van de ISDN verbinding en staat er een telefooncentrale bij het bedrijf.

VoIP telefoon

Vaak wordt er gezegd dat het een nadeel is dat je een speciale telefoon nodig hebt. Dit is niet noodzakelijk (maar wel aan te raden). Er bestaat betrouwbare apparatuur dat tussen ‘oude’ telefoontoestellen kan worden geplaatst zodat er toch gebeld kan worden met VoIP. Speciale functies zoals sneltoetsen werken meestal alleen op een VoIP telefoon. Het is daarom aanbevolen om zoveel mogelijk VoIP telefoons te gebruiken voor zoveel mogelijk gemak.

Bij grote oude kantooromgevingen kan het voorkomen dat het netwerk te oud is om VoIP goed te laten werken. Het netwerk zal dan geüpgrade moeten worden, iets dat sowieso aan te bevelen is met de eisen van de ICT vandaag de dag. Denk hierbij aan het vervangen van een netwerk switch en eventueel het vernieuwen van netwerkkabels. Heeft u de aflopen jaren uw netwerk nog vernieuwd dan hoeft u zich waarschijnlijk geen zorgen te maken, uw netwerk zal dan geschikt zijn.

Samengevat zijn er niet zoveel nadelen aan zakelijk VoIP. Als u maar een goede internetverbinding heeft met een geschikte modem en  router. Maar wat dan bij een internetstoring? De meeste VoIP providers kunnen op dat moment de gesprekken doorschakelen naar uw mobiele telefoon. De telefooncentrale detecteert automatisch dat telefoontoestellen offline zijn (niet meer reageren) en gaat dan een alternatieve route volgen. Zo blijft u bereikbaar voor uw klanten.

Neem eens vrijblijvend contact op met de specialisten van VoIP.nl en krijg vrijblijvend advies over de beste telefonie oplossing voor uw specifieke situatie.